Česká Republika patří do elitní skupiny devíti zemí, které májí celý dodavatelský řetězec umístěný uvnitř státu a je tak schopna vyrobit letadla kompletně "in-house". Výrobci se specializují na výrobu menších letadel, ale za to velmi kvalitních a spolehlivých. Výroba letadel má v České Republice již dlouholetou tradici, kdy první letoun byl na území tehdejšího Československa vyroben již v roce 1918. Od té doby samozřejmě vývoj letadel velmi pokročil a proto dnes můžeme být svědky výroby těchto strojů s nejnovějšími technologiemi.
L-410 je jedním z nejznámějších a nejproslulejších letounů vyráběných na území České Republiky. Výrobcem toho stroje je firma Aircraft Industries (bývalý Let Kunovice). Od roku 1971, kdy byla odstartována výroba tohoto letounu se vyrobilo již přes 1200 kusů, kdy většina z nich nadále aktivně slouží po celém světě.
Od roku 2018 je vyráběna nová verze tohoto letounu nesoucí označení L-410 NG (new generation). V závislosti na úpravě je letoun schopný pojmout až 19 cestujících nebo 2,3 tuny nákladu. Inovovaný letoun nabízí vylepšené letové parametry a provozní charakteristiky, modernější technologie a inovovanou avioniku.
EV-55 je malý dopravní letoun určený pro 9 cestujících vyráběný kunovickou firmou Evektor. K dispozici je i varianta pro 14 cestujících, která je však dostupná pouze v zemích, kde to umožňují místní předpisy pro leteckou dopravu. Dva turbovrtulové motory PT6A-21 společně s robustním drakem letounu z hliníkových slitin zajišťují nebývalou úroveň spolehlivosti a bezpečnosti. Díky kovové konstrukci jsou opravy draku letounu snadnou a rychlou záležitostí. Všechny klíčové komponenty letounu jsou snadno přístupné díky rozměrným montážním otvorům.
Letoun lze vyrobit v různých verzích dle požadavků zákazníka. Ať už se jedná o klasickou cestovní verzi, nebo nákladní, v možnostech je také kombinovaná verze, nebo také verze s plováky.
Cobra je další z letounů vyráběných Kunovickou společností Evektor. Tentokrát se však jedná o malý čtyřmístný letoun vybaven jedním turbovrtulovým motorem (ve dvou různých variantách) a zatahovacím podvozkem. Drak letounu je vyrobený z tradičního materiálu - duralu. Konstrukce letounu byla navržena pomocí systémů pro 3D konstruování a optimalizována pokročilými výpočtovými metodami konečných prvků.
Letoun VUT100 Cobra je tou nejlepší volbou pro cestování, volný čas naplněný radostí z létání, ale i pro výcvik pilotů.
EuroStar, SportStar a Harmony jsou moderní dvousedadlové letouny určené pro pilotní výcvik a pohodlné cestování.
SportStar RTC je letoun pro každodenní provoz, je nenáročný na údržbu, má nízké provozní náklady a přitom vynikající letové vlastnosti. V provozu oceníte zejména spolehlivý a úsporný motor Rotax 912 s nízkou spotřebou paliva.
EuroStar SL je moderní ultralehký letoun s moderním sportovním vzhledem, prostorným a komfortním kokpitem a vynikajícími letovými vlastnostmi. Již více než 1000 Eurostarů provozovaných v 50 zemích světa činí tento typ jedním z prodejně nejúspěšnějších ultralehkých letadel na světových trzích.
Dalším z repertoáru letounů našich členských společností je M-8 Eagle, který je vyráběn firmou Orličan. Historie této společnosti sahá až do rolu 1935 a od roku 2014 funguje jako nová znovuzrozená firma pod názvem Orličan s.r.o.
M-8 Eagle je poměrně nový letoun spadající do kategorie ultralightů. Pohon zajišťuje Rotax 912 80 hp 4 válcový voda/vzduch chlazený motor s integrovaným reduktorem. Vybaven je nejmodernější technikou včetně dotykového glass kokpitu a podobně. Jeho pevná kompozitová konstrukce zajišťuje spolehlivé a velmi dobře ovladatelné letadlo.
Nesmíme také zapomenout, že společnost Orličan taktéž vyvíjí Cargo Drone, který vychází právě z modelu M-8 Eagle.